Mai bejegyzésemben ismét vokális muzsikával foglalkozok.
A reneszánsz a vokális zene fénykora volt. Köszönhető ez annak is, hogy a hangszerek ebben a korban még igencsak fejletlenek voltak. Ebben a korszakban keletkeztek a zeneirodalom legszebb madrigáljai.
A mai madrigál szerzője Jacques Arcadelt holland zeneszerző, aki nemcsak a mai Hollandia, hanem a mai Franciaország és az akkori Itália területén is tevékenykedett. Itália egyébként a reneszánsz korban az európai kultúra fellegvára volt. A madrigál előadói a King's Singers énekegyüttes, akik méltán foglalnak helyet a világ legjobb énekegyüttesei köztött.
EN
Dear Reader,
Today, I write vocal music again.
The Renaissance was the heyday of vocal music, because the instruments were underdeveloped. But the most beautiful madrigals were composed in this era.
The madigal, which I share, was composed by a Dutch composer, Jacques Arcadelt. He worked not only in Netherlands but in France and Italy too. (In this era, Italy was the acropolis of the European culture). The madrigal is performed by the King's Singers.
Clara Schumann azon kevés női zeneszerző közé tartozik, akik megállják a helyüket, ebben az erősen férfiak uralta szakmában. Ennek ellenére sajnos mind a mai napig nem kapta meg a neki járó helyet és ismertséget a komolyzenében, Köszönhető ez annak is, férje Robert Schumann volt, aki a romantika legkiemelkedőbb komponistái közé tartozott.
A mai zenemű Clara Schumann opus 6. 6 Soirées musicales sorozatának 4. darabja amely d-mollban íródott.
EN
Dear Reader,
Clara Schumann is the most prominent women composer. It is true, the classical music are dominated by the men. And she did not get her recognition what she deserved, because her husband was Robert Schumann, who was one of the most prominent composer of the Romantic era.
The music of the day is the fourth piece of Clara Schumann's 6 Soirées musicales. It is in D minor.
A fagottról még legelső bejegyzéseim között írtam.
A mai műről sem szeretnék túl sokat írni. A zeneszerzőről érdemes megjegyezni, hogy a XX. századi francia művész igen széles zenei érdeklődéssel rendelkezett. Érdekelte az akusztika és az atonalitás, az ősi és a modern zene egyaránt befolyásolta művészetét. Alkotásaiban a műfajok és zenei együttesek széles skáláját vonultatja fel.
EN
Dear Reader,
I have written about bassoon, among the first posts.
I do not want write too much about the piece which I share. Good to know about Jolive, he has a wide musical interest. He paid attention acoustics and atonality, the ancient and modern music. He composed music so many genres and ensebles too.
A kürtről, mint hangszerről már írtam a rézfúvós hangszerekről szóló sorozatomban. Így a kürtről nem szeretnék írni.
A mai zenemű, ahogy a címben is írtam Haydn egyik kürtversenye.
Haydnre nagyon sokan úgy tekintenek, mint a klasszicizmus elindítójára, ami részben igaz is, de nem szabad elfeledkezni, hogy életének utolsó harmadában írt művei, mind klasszicizmus csúcsán keletkezett mesterművek. Tehát az általános vélekedés nem állja meg a helyét, miszerint Haydn a klasszika elindítója, Mozart a betetőzője és Beethoven a befejezője.
Haydn kürtversenyeiről érdemes megjegyezni, hogy összesen ötöt írt, melyek a következők: D-dúr kürtverseny, Esz-dúr kettős kürtverseny, I. D-dúr kürtverseny, II. D-dúr kürtverseny, Esz-dúr kettős kürtverseny. Az felsorultak közül az első kettő elveszett, a negyedik eredete kérdéses, az ötödikként felsorolt pedig elképzelhető, hogy megegyezik a másodikként említett elveszetnek hitt kettős kürtversennyel.
(Egy megjegyzés: A YouTube egyik érdekessége, hogy még a legtöbb hangszerre lehet tökéletes, vagy majdnem tökéletes interpretációkat találni, legalábbis technikai szempontból. Ezzel szemben a kürtön játszott művek felvételein, bár kétségtelenül vannak zeneileg nagyon jól kidolgozott felvételek (amelyeket eddig linkeltem is ilyenek), sajnos az összesben előfordulnak gikszerek, vagy legalább kevésbé igényesen megformált hangok.)
EN
Dear Reader,
I have written about horn, thus, today, I do not write about horn,
but I write about the piece, which I share today.
The music of the day is one of Joseph Haydn’s horn concertos.
Many people think, Haydn was the beginner of the Classicism, but it
is just partially true. Because the last third of his career, he
composed the really masterpieces of the Classicism.
Haydn composed five horn concertos. This horn concertos are the next:
Concerto in D major, Double concerto in E flat major, I. Concerto in
D major, II. Concerto in D major, and finally Double concerto in E
flat major. The first and the second concertos lost. The origin of
the fourth are questionable, and the fourth concerto maybe identical
the second mentioned concerto.
(Remark: We can find a lots of records from the classical music
pieces, of course, there are so many bad interpretation, and a few
very good. But interestingly, I can not find a perfect record from
this concerto, there are so many good interpretations, but none of
the perfect. At least, I think that.)
A mai bejegyzés a klarinétról szól. A klarinét szimpla nádnyelves fafúvós hangszer. Ma mind szimfónikus, mind fúvószenekarban, szinte kizárólag Bb illetve Bb basszus klarinétot használnak, noha főleg fúvószenekarba, de gyakran szimfónikus zenekarban is ennél többfajta klarinétot írnak elő a komponisták, úgymint magas Eb klarinét, Eb alt klarinét vagy Bb kontrabasszus klarinét. Sajnos ezek a hangszerek ma Magyarországon kevésbé ismertek.
A mai videón Franz Krommer Esz-dúr klarinétversenye hallható. Krommer cseh klasszicista komponista volt, azon kevés cseh zeneszerző közé akiknek a neve és művei az egész világon ismertek.
EN
Dear Reader,
Today, I write about the clarinet. The clarinet is a single-reed instrument, and it was procreate in the Classical era. The video of the day is Franz Krommer's Concerto for Clarinet in E flat major. Krommer was a Czech, classical composer, and he belongs to that less Czech composer, who name are known in the whole word.
A soron következő hangszer az oboa, amely kettős nádnyelvű fafúvós hangszer. A hangszer elődei már az ókorban is ismertek voltak, oboával először a barokk korban találkozunk.
A mai zenemű Marcello D-moll oboaversenye. Marcello neve ismerős lehet a komolyzenét szerető közönségnek, hiszen mukássága révén helyet érdemelt a legnagyobb barokk zeneszerzők között.
EN
Dear Reader,
The next instrument is the oboe, which is a double reed instrument. The oboe (or their ancestors) was known in the antiquity too, but it became popular in the era of the Baroque.
The music of the day is Marcello's Concerto for oboe in D minor. Alessandro Marcello was a very prominent composer of the Baroque era, and that's why he is known by many classical music fan.
A fúvósötös először bemutatott tagja a fuvola lesz. A fuvola ajaksípos fafúvós hangszer, a fúvós hangszerek legmozgékonyabb hangú tagja. Mind a szimfónikus, mind a fúvószenekar nélkülözhetettlen hangszere.
A mai zenemű Bernhard Molique D-moll fuvolaversenye. Molique német zeneszerző, A klasszika és a romantika fordulópontján élt és alkotott. Zenéjére nagy hatással volt Mozart, Beethoven, Mendelssohn és különösképpen Louis Spohr.
EN
Dear Reader,
The first instrument from the wind quintet, which I write about, is the flute. The flute is a edge-blown aerophone and it has the most elastic sound among the woodwinds.
The music of the day is Bernhard Molique's Concerto for flute in D minor. Molique was a German composer, he lived and worked in the turn of the Classicism and Romanticism. He was inspirited by Mozart, Beethoven, Mendelssohn and specially Louis Spohr.