A mai bejegyzésben ismételten zongoramuzsikát linkelek.
A mű szerzője Edvard Hagerup Grieg norvég zeneszerző és zongoraművész. Grieg rengeteg művet írt zongorára. A mai zenemű a Lírai darabok VIII. kötetének (op. 65.) hatodik darabja. A felvételen Szvjatoszlav Richter játszik, akit sokan a XX. század legnagyobb zongoraművészének tartanak.
EN
Dear Reader,
Today, I share piano music.
The composer is Edvard Hagerup Grieg Norwegian composer and pianist. Grieg composed many pieces for piano. The music of the day is a part of the VIII. tome of the Lyrical pieces, the title of the sixth piece is Wedding day at Troldhaugen. The piece was performed by Sviatoslav Richter, who was one of the greatest master of piano in the XX. century.
A fúvószenekarról már írtam blogomban, ahol megemlítettem a magyarországi fúvószene helyzetét is. Most ezt annyival szeretném kiegészíteni, hogy bár a fúvószenekarok legtöbbször indulókat és könnyűzenei átiratokat játszanak, ritkábban komolyzenei átiratokat is, de rengetegen írnak komolyzenét fúvószenekarra, melyeket sajnos nagyon ritkán lehet hallani.
A mai zenemű a fúvószenészek körében jól ismert, könnyen fogyasztható, de mégis a fúvószenekarok irodalmának egy értékes darabja.
EN
Dear Reader,
I have written about wind band. Today, I share wind music again.
The music of the day is Jacob de Haan's Oregon. Jacob de Haan is one of the most prominent composer of the wind music. And he is a real star of the wind music.
A hárfáról már írtam a blogomban. Most ismét hárfamuzsika kerül terítékre.
A mű szerzője Marcel Lucien Tournier francia komponista, akinek, lévén,hogy maga is hárfán játszott, rengeteg művet írt hárfára. És igen jelentőset alkotott a hárfa oktatásának terén is.
Mára op. 30 szonatináját linkelem. A szonatina műfaja nagyban hasonlít a szonátához, bár mondanivalójában, és koncepciójában a szonátánál kisebb, vázlatosabb.
EN
Dear Reader,
I have written about harp. Today, I share harp music again.
The composer was Marcel Lucien Tournier, who was a harp player too, thus he composed many harp music. And he was a prominent harp teacher too.
Today, I share his op. 30. Sonatina for harp. The sonatina is similar like sonata, but its have a more schematic idea of music.
Mai bejegyzésemben ismét vokális muzsikával foglalkozok.
A reneszánsz a vokális zene fénykora volt. Köszönhető ez annak is, hogy a hangszerek ebben a korban még igencsak fejletlenek voltak. Ebben a korszakban keletkeztek a zeneirodalom legszebb madrigáljai.
A mai madrigál szerzője Jacques Arcadelt holland zeneszerző, aki nemcsak a mai Hollandia, hanem a mai Franciaország és az akkori Itália területén is tevékenykedett. Itália egyébként a reneszánsz korban az európai kultúra fellegvára volt. A madrigál előadói a King's Singers énekegyüttes, akik méltán foglalnak helyet a világ legjobb énekegyüttesei köztött.
EN
Dear Reader,
Today, I write vocal music again.
The Renaissance was the heyday of vocal music, because the instruments were underdeveloped. But the most beautiful madrigals were composed in this era.
The madigal, which I share, was composed by a Dutch composer, Jacques Arcadelt. He worked not only in Netherlands but in France and Italy too. (In this era, Italy was the acropolis of the European culture). The madrigal is performed by the King's Singers.
Clara Schumann azon kevés női zeneszerző közé tartozik, akik megállják a helyüket, ebben az erősen férfiak uralta szakmában. Ennek ellenére sajnos mind a mai napig nem kapta meg a neki járó helyet és ismertséget a komolyzenében, Köszönhető ez annak is, férje Robert Schumann volt, aki a romantika legkiemelkedőbb komponistái közé tartozott.
A mai zenemű Clara Schumann opus 6. 6 Soirées musicales sorozatának 4. darabja amely d-mollban íródott.
EN
Dear Reader,
Clara Schumann is the most prominent women composer. It is true, the classical music are dominated by the men. And she did not get her recognition what she deserved, because her husband was Robert Schumann, who was one of the most prominent composer of the Romantic era.
The music of the day is the fourth piece of Clara Schumann's 6 Soirées musicales. It is in D minor.
A fagottról még legelső bejegyzéseim között írtam.
A mai műről sem szeretnék túl sokat írni. A zeneszerzőről érdemes megjegyezni, hogy a XX. századi francia művész igen széles zenei érdeklődéssel rendelkezett. Érdekelte az akusztika és az atonalitás, az ősi és a modern zene egyaránt befolyásolta művészetét. Alkotásaiban a műfajok és zenei együttesek széles skáláját vonultatja fel.
EN
Dear Reader,
I have written about bassoon, among the first posts.
I do not want write too much about the piece which I share. Good to know about Jolive, he has a wide musical interest. He paid attention acoustics and atonality, the ancient and modern music. He composed music so many genres and ensebles too.
A kürtről, mint hangszerről már írtam a rézfúvós hangszerekről szóló sorozatomban. Így a kürtről nem szeretnék írni.
A mai zenemű, ahogy a címben is írtam Haydn egyik kürtversenye.
Haydnre nagyon sokan úgy tekintenek, mint a klasszicizmus elindítójára, ami részben igaz is, de nem szabad elfeledkezni, hogy életének utolsó harmadában írt művei, mind klasszicizmus csúcsán keletkezett mesterművek. Tehát az általános vélekedés nem állja meg a helyét, miszerint Haydn a klasszika elindítója, Mozart a betetőzője és Beethoven a befejezője.
Haydn kürtversenyeiről érdemes megjegyezni, hogy összesen ötöt írt, melyek a következők: D-dúr kürtverseny, Esz-dúr kettős kürtverseny, I. D-dúr kürtverseny, II. D-dúr kürtverseny, Esz-dúr kettős kürtverseny. Az felsorultak közül az első kettő elveszett, a negyedik eredete kérdéses, az ötödikként felsorolt pedig elképzelhető, hogy megegyezik a másodikként említett elveszetnek hitt kettős kürtversennyel.
(Egy megjegyzés: A YouTube egyik érdekessége, hogy még a legtöbb hangszerre lehet tökéletes, vagy majdnem tökéletes interpretációkat találni, legalábbis technikai szempontból. Ezzel szemben a kürtön játszott művek felvételein, bár kétségtelenül vannak zeneileg nagyon jól kidolgozott felvételek (amelyeket eddig linkeltem is ilyenek), sajnos az összesben előfordulnak gikszerek, vagy legalább kevésbé igényesen megformált hangok.)
EN
Dear Reader,
I have written about horn, thus, today, I do not write about horn,
but I write about the piece, which I share today.
The music of the day is one of Joseph Haydn’s horn concertos.
Many people think, Haydn was the beginner of the Classicism, but it
is just partially true. Because the last third of his career, he
composed the really masterpieces of the Classicism.
Haydn composed five horn concertos. This horn concertos are the next:
Concerto in D major, Double concerto in E flat major, I. Concerto in
D major, II. Concerto in D major, and finally Double concerto in E
flat major. The first and the second concertos lost. The origin of
the fourth are questionable, and the fourth concerto maybe identical
the second mentioned concerto.
(Remark: We can find a lots of records from the classical music
pieces, of course, there are so many bad interpretation, and a few
very good. But interestingly, I can not find a perfect record from
this concerto, there are so many good interpretations, but none of
the perfect. At least, I think that.)