2016. február 13., szombat

Ligeti: Artikulation, Atmosphères

HU
Kedves Olvasó!

Ma két igazán érdekes művet szeretnék bemutatni. Mindkét művet Ligeti György írta. Ez a két mű hozta meg Ligeti számára a nyugat-európai ismertséget.

Az első mű az 1958-ban íródott Artikulation, ez a mű a zeneszerző első elektronikus darabja és bár ez az egyik mű, ami meghozta számára a nyugati ismertséget, Ligeti viszonylag hamar kiábrádult az elektronikus zenéből.
A második mű az 1961-ben íródott Atmosphères, az Apparitions után ez volt a művész második műve, amelyben az által kitatlált, úgynevezett mikropolifónia módszerét használja.

EN
Dear Reader,

I share two very interesting piece, today. Both piece was composed by György Ligeti. This two piece brought the west European fame.

The first piece, Artikulation, had written in 1958, this piece was the first electronic composition of Ligeti. The composition was acknowledged in West-Europe, but Ligeti disillusioned with the electronic music.
The second composition, Atmosphères, had written in 1961, this was the second piece, after Apparitions, in which used his own compositional technique, called micropolyphony.

Artikulation:


Atmosphères:


2016. február 6., szombat

Julius Fučík: Die lustige Dorfschmiede

HU
Kedves Olvasó!

A mai napra egy cseh indulót linkelek. A zeneszerző  Julius Arnošt Vilém Fučík, aki nem kisebb mestertől tanult, mint Antonín Dvořák.
Fučík élete jelentős részét katonazenekari karmesterként töltötte. Bár cseh származású volt, az Osztrák-magyar monarchia zenekaránál tevékenykedett. Ő írta a legismertebb cirkuszi bevonulási indulót, a Gladiátorok bevonulását, is.

EN
Dear Reader,

I link a Czech march today. The composer was Julius Arnošt Vilém Fučík, Czech composer, who learnt from Antonín Dvořák.
Fučík worked as the conductor of the military band of the Austro-Hungarian Empire. He wrote the most famous circus march, the Entrance of the Gladiators.


2016. január 30., szombat

Beethoven: Holdfény szonáta

HU
Kedves Olvasó!

A mai napra Beethoven egyik legismertebb művét linkelem, a Holdfény szonátát.
Egy kis zongoramuzsika a borongós szomabatra.

EN
Dear Reader,

I share one of the most famous work of Beethoven, the Moonlight sonata.
A little piano music for a gloomy Saturday.

2016. január 23., szombat

Pink Floyd: Atom heart mother

HU
Kedves Olvasó!

Úgy gondolom kevesen hinnék, hogy egy komolyzenei blogban egy rockzenekar szerzeménye is megjelenhet. És sajnos igaz is, hogy a rockzenekarok többsége, nemcsak hogy semmijen művészi teljesítményt nem nyújt, de még zenének is nehéz értelmezni amit csinálnak. Ezért is üdítő olyan zenekarokat hallgatni, mint a Pink Floyd, akik műveiket, albumaikat művészi igényességgel formálják meg és adják elő.

EN
Dear Reader,

I think a few people think, that a rock band get into a classical music blog. It's a pity, the most rock band can not providing an artistic performance. That's why refreshing hear a band like Pink Floyd, whose all piece and album shape into and perform artistic intensity.


2016. január 22., péntek

A magyar kultúra napja

HU
Kedves Olvasó!

A magyar kultúra napja alkalmából Bartók Béla Román népi táncok című zongraművét linkelem.

EN
Dear Reader,

Today is the Day of The Hungarian Culture. Thus, I link Béla Bartók's Romanian
folk dances.

2016. január 16., szombat

Liszt: Les Préludes

HU
Kedves Olvasó!

Csatlakozva előző bejegyzésemhez, ma Liszt Les Préludes-jét linkelem.

Mint ismeretes Chopin és Liszt Párizsban találkoztak, ahol barátságot is kötöttek. Bár sajnos kapcsolatuk különböző okok miatt megromlott (Chopin részéről rejetett ellenségeskedéddé fajult), viszont Liszt mindvégig tisztelet Chopint, mind mint embert, mind mint zeneszerzőt.

EN
Dear Reader,

Join in my last post, I share Liszt's Les Préludes.

Chopin and Liszt met in Paris, where became friends. Unfortunetly, they friendship turned sour. (The part of Chopin became hidden enmity, but Liszt respected Chopin, all the time, as a man and as an artist.)


2016. január 9., szombat

Chopin: B-moll zongoraszonáta Op. 35. No. 2.

HU
Kedves Olvasó!

Chopin a XIX. század zongorairodalmánk talán legkiemelkedőbb alakja. Ki ne ismerné nocturne-jeit, mazurkáit, polonézeit?

Sokan nagyon energikus zongorajátékkal interpretálják Chopin műveit, ami szintén  egy lehetséges felfogása a műveknek, de érdemes tudni, hogy Chopin egész életében betegeskedett, így az ilyen energikus előadások kevésbé tekinthetők autentikusnak. Én személy szerint úgy gondolom, hogy, Chopin esetében, inkább magának a zenének kell energikusnak lennie, mint a zongorajátéknak. Ezért próbáltam ennek legmegfelelőbb előadást kiválasztani. Így eset a választásom Arturo Benedetti Michelangeli interpretációjára.

EN
Dear Reader,

Chopin is one of the most prominent composer of the piano music of the XIX. century. Who do not know his nocturnes, mazurkas and polonaises?

The most pianist interpret very energetically Chopin's piece, which is a possible interpretation, but good to know, Chopin was indisposed all his life, and therefore this way of interpretation is not considered authentic. I think, if someone plays Chopin, they do not have to play intensively in the piano, but they have to play intensive music. That's why I choose Arturo Benedetti Michelangeli's interpretation.