2014. július 26., szombat

Az oboa (Alessandro Marcello: D-moll oboaverseny Op. 1.)

HU
Kedves Olvasó!

A soron következő hangszer az oboa, amely kettős nádnyelvű fafúvós hangszer. A hangszer elődei már az ókorban is ismertek voltak, oboával először  a barokk korban találkozunk.
A mai zenemű Marcello D-moll oboaversenye. Marcello neve ismerős lehet a komolyzenét szerető közönségnek, hiszen mukássága révén helyet érdemelt a legnagyobb barokk zeneszerzők között.

EN
Dear Reader,

The next instrument is the oboe, which is a double reed instrument. The oboe (or their ancestors) was known in the antiquity too, but it became popular in the era of the Baroque.
The music of the day is Marcello's Concerto for oboe in D minor. Alessandro Marcello was a very prominent composer of the Baroque era, and that's why he is known by many classical music fan.
 

2014. július 19., szombat

A fuvola (Molique: D-moll fuvolaverseny Op. 69.)

HU
Kedves Olvasó!

A fúvósötös először bemutatott tagja a fuvola lesz. A fuvola ajaksípos fafúvós hangszer, a fúvós hangszerek legmozgékonyabb hangú tagja. Mind a szimfónikus, mind a fúvószenekar nélkülözhetettlen hangszere.
A mai zenemű Bernhard Molique D-moll fuvolaversenye. Molique német zeneszerző, A klasszika és a romantika fordulópontján élt és alkotott. Zenéjére nagy hatással volt Mozart, Beethoven, Mendelssohn és különösképpen Louis Spohr.

EN
Dear Reader,

The first instrument from the wind quintet, which I write about, is the flute. The flute is a edge-blown aerophone and it has the most elastic sound among the woodwinds.
The music of the day is Bernhard Molique's Concerto for flute in D minor. Molique was a German composer, he lived and worked in the turn of the Classicism and Romanticism. He was inspirited by Mozart, Beethoven, Mendelssohn and specially Louis Spohr.


2014. július 12., szombat

Barber: Nyári zene

HU
Kedves Olvasó!

A nyár kellős közepén úgy gondoltam az évszakhoz illő zeneművet választok. Ez a kompozíció Samuel Barber Nyári zenéje. A mű fúvósötösre íródott, ami kíváló alkalmat ad arra is, hogy az ezt követő öt bejegyzést a fúvósötös hangszereinek szenteljem.

EN
Dear Reader,

In the middle of the summer, I choose a suitable piece. That's why I share Samuel Barber's Summer music, which was wrote for wind quintet. And this is a good occasion to write about the instruments of wind quintet in the next posts.

2014. július 5., szombat

Schubert: A-moll szonáta arpeggionera

HU
Kedves Olvasó!

Schubert 1824-ben írt meg arpeggione szonátáját. Az arpeggione ma már kevésbé használt hat húros vonós hangszer. Szólamát, amennyiben nincs arpeggione csellón szokták játszani. A jelen művet is rengetege előadásban szólaltatják meg cselló.

A mai bejegyzés végére két videó linkelek, az első egy a jelenkorra jellemző csellóval interpretált változat, a második az autentikus arpeggiones előadás.

EN
Dear Reader,

Schubert composed his Sonata for arpeggione in A minor in 1824. The arpeggione is a rarely used instrument nowadays. The part of arpeggione played violoncello in the modern performances.

In the end of the post, I share two YouTube videos. In the first video, the arpeggione part is played by violoncello, in the second record, we can listen the authentic version whit arpeggione.



2014. június 28., szombat

Bennet: Weep, O mine eyes

HU
Kedves Olvasó!

Eleddig kevesebbet írtam blogomban a vokális zenéről, mint az instrumentális muzsikáról. Most ezen az arányon szeretnék javítani valamelyest egy nagyon szép angol madrigállal. Melynek zeneszerzője John Bennet, címe pedig Weep, O mine eyes.

EN
Dear Reader,

I have written less about vocal music, than instrumental music. That's why I share a beautiful, English madrigal today.
The music of the day is John Bennet's Weep, O mine eyes.


2014. június 21., szombat

A trombita (Aleksandra Nikolayevna Pakhmutova: Trombitaverseny)

HU
Kedves Olvasó!

A rézfúvós hangszereket bemutató sorozat utolsó darabja a trombitáról szól.

A trombita a legharsányabb hangú rézfúvós hangszer, ezért még a szimfónikus zenekarban is gyakran írnak rá fanfárszerű dallamokat, de a trombitát magában, illetve együttesben is (mint például a rézfúvós kvintett) gyakran fanfárok játszására alkalmazzák. Természetesen a trombitának is megvan a lágy oldala, amit adott esetben meg is mutathat (például klasszikus trombitaversenyek bizonyos részeiben).

A mai bejegyzeésben egy kevésbé ismert, orosz, ma is élő, női(!) zeneszerző trombitaversenyét linkelem. Tulajdon képpen Clara Schumannon kívül, nem igazán ismert jelentős női zeneszerző (sajnos Clara Schumann sem kapta meg az őt megillető helyet a komolyzenében, mivel a férje Robert Schumann volt). Most ezen a tényen szeretnék egy kicsit változtatni.

EN
Dear Reader,

This is the last post of the instruments of the brass quintet. Today, I write about the trumpet.

The trumpet have the shrillest sound among the brass instruments, that’s why the trumpet is used to play fanfares and signals. Of course, the trumpet have a soft side, and this side used in the classical trumpet concertos slow movement.

The music of the day was composed by a contemporary Russian composer, Aleksandra Nikolayevna Pakhmutova. She reach very emergent success in the world of classical music, which primarily dominated by the men.

Aleksandra Nikolayevna Pakhmutova:
Concerto for trumpet

2014. június 14., szombat

A kürt (Charles Camille Saint-Saëns: Koncertetüd kürtre és zenekarra)

HU
Kedves Olvasó!

A ma soron következő rézfúvós hangszer a kürt.

A kürt a szimfónikus zenekarban általánosan használt leglágyabb hangú rézfúvós hangszer. Ezen tulajdonságát a komponisták igen gyakran ki is használják, a kürt gyakran játszik együtt fafúvós hangszerekkel, elsősorban fuvolával, valamint a gordonkával együtt játszava szép, csillogó hangzást ad a gordonka hangjának.

A videó, amin bemutatom a hangszer hangzását Saint-Saëns: Koncertetüdje kürtre. A műfaj kölön érdekessége a műnek. A koncertetüd ugyanis olyan közönség előtti előadásra darab, ami magán viseli az etüd, mint tanulmányi célokra szánt darab számtalan jellegzetességét.


EN
Dear Reader,

The next instrument is the horn.

The horn have the softest sound among the brass instruments. This nature often used in the symphonic orchestra, where the horn often plays with wood winds and violoncello.

In the shared video, we can listen Charles Camille Saint-Saëns’s Concert etude for horn. The concert etude is a study which the composers write to play in concerts. In this video, we can consider both the etude and concert piece nature too.