2014. szeptember 27., szombat

Paul Creston: Szaxofonverseny

HU
Kedves Olvasó!

A mai bejegyzésben a blogomban eddig nem említett hangszerről a szaxofonról írok.

Be kell vallanom nem igazán kedvelem a szaxofont, mint hangszert (legalábbis a komolyzenében, a jazz az egy teljesen más téma). Ennek egyik oka, hogy a szaxofont Adolph Sax a fafúvósok és a rézfúvósok közötti tér áthidalására tervezte, aminek  véleményem szerint az lett az eredménye, hogy egy teljesen karakter nélküli hangszer jött létre, ami fúvószenekarban még csak-csak megállja a helyét, de szimfónikus zenekarban és szólóra szinte teljességgel használhatatlan. A másik ok amiért nem kedvelem a szaxofont maguk a szaxofonosok, mivel előadás közben igen sokat mozognak, ami nem baj viszont gyakran minden muzikalitást nélkülözve adják elő a műveket, meg kell vallanom elég nehéz volt olyan komolyzenei művet találnom, amelyben, kellőképpen muzikálisa, zeneileg szépen megformálva adják elő a művet.

Azért, hogy ne csak rosszat írjak a szaxofonról meg kell vallanom, (ahogy már említettem is) hogy a jazzben, főleg a big bandben és szólóban igen szeretem a szaxofont. A jazzszaxofonosok kiváló muzikalitással és csodálatos improvizációs készseggel rendelkeznek, és a jazz stílusába kíválóan illik a szaxofon hangja.

A mai videóban hallható zenemű szerzője Paul Creston (született: Giuseppe Guttoveggio) olasz származású amerikai zeneszerző. Rengeteg művet komponált, köztük szimfóniákat, versenyműveket, vokális muzsikát és korálokat is, de nem volt számára idegen a kamarazene és a filmzene sem.

EN
Dear Reader,

I have not written about saxophone yet.

I have to confess, I do not really like saxophone in the classical music, but in jazz, that a horse of an another colour. The main reason, why I do not like saxophone, because Adolph Sax made this instrument to fill in the space between woodwinds and brass. But I think, thus the saxophone became a characterless instrument. The usage of the saxophone is difficult, mainly in the symphonic orchestra and solo, in the wind band, the usage of saxophone is a borderline case. And the other reason, the saxophone players are often play music, without musicality. Of course, they perform a complete ballet under the concert, but these emotions can not heard in the music.

But, as I mentioned, the jazz saxophonists are very impressive. And I really love as they play.

In the video of the day, we can hear Paul Creston (born Giuseppe Guttoveggio) Italian American composer's piece, Concerto for saxophone. He composed a many genres, thus he wrote symphonies, concertos, vocal music, but he composed chamber music and film music too.


2014. szeptember 20., szombat

Grieg: Troldhaugeni mennyegző

HU
Kedves Olvasó!

A mai bejegyzésben ismételten zongoramuzsikát linkelek.

A mű szerzője Edvard Hagerup Grieg norvég zeneszerző és zongoraművész. Grieg rengeteg művet írt zongorára. A mai zenemű a Lírai darabok VIII. kötetének (op. 65.) hatodik darabja. A felvételen Szvjatoszlav Richter játszik, akit sokan a XX. század legnagyobb zongoraművészének tartanak.

EN
Dear Reader,

Today, I share piano music.

The composer is Edvard Hagerup Grieg Norwegian composer and pianist. Grieg composed many pieces for piano. The music of the day is a part of the VIII. tome of the Lyrical pieces, the title of the sixth piece is Wedding day at Troldhaugen. The piece was performed by Sviatoslav Richter, who was one of the greatest master of piano in the XX. century.

2014. szeptember 13., szombat

Jacob de Haan: Oregon

HU
Kedves Olvasó!

A fúvószenekarról már írtam blogomban, ahol megemlítettem a magyarországi  fúvószene helyzetét is. Most ezt annyival szeretném kiegészíteni, hogy bár a fúvószenekarok legtöbbször indulókat és könnyűzenei átiratokat játszanak, ritkábban komolyzenei átiratokat is, de rengetegen írnak komolyzenét fúvószenekarra, melyeket sajnos nagyon ritkán lehet hallani.

A mai zenemű a fúvószenészek körében jól ismert, könnyen fogyasztható, de mégis a fúvószenekarok irodalmának egy értékes darabja.

EN
Dear Reader,

I have written about wind band. Today, I share wind music again.

The music of the day is Jacob de Haan's Oregon. Jacob de Haan is one of the most prominent composer of the wind music. And he is a real star of the wind music.

2014. szeptember 6., szombat

Tournier: Szonatina hárfára

HU
Kedves Olvasó!

A hárfáról már írtam a blogomban. Most ismét hárfamuzsika kerül terítékre.

A mű szerzője Marcel Lucien Tournier francia komponista, akinek, lévén,hogy maga is hárfán játszott, rengeteg művet írt hárfára. És igen jelentőset alkotott a hárfa oktatásának terén is.

Mára op. 30 szonatináját linkelem. A szonatina műfaja nagyban hasonlít a szonátához, bár mondanivalójában, és koncepciójában a szonátánál kisebb, vázlatosabb.

EN
Dear Reader,

I have written about harp. Today, I share harp music again.

The composer was Marcel Lucien Tournier, who was a harp player too, thus he composed many harp music. And he was a prominent harp teacher too.

Today, I share his op. 30. Sonatina for harp. The sonatina is similar like sonata, but its have a more schematic idea of music.


2014. augusztus 30., szombat

Arcadelt: Il bianco e dolce cigno

HU
Kedves Olvasó!

Mai bejegyzésemben ismét vokális muzsikával foglalkozok.

A reneszánsz a vokális zene fénykora volt. Köszönhető ez annak is, hogy a hangszerek ebben a korban még igencsak fejletlenek voltak. Ebben a korszakban keletkeztek a zeneirodalom legszebb madrigáljai.

A mai madrigál szerzője Jacques Arcadelt holland zeneszerző, aki nemcsak a mai Hollandia, hanem a mai Franciaország és az akkori Itália területén is tevékenykedett. Itália egyébként a reneszánsz korban az európai kultúra fellegvára volt. A madrigál előadói a King's Singers énekegyüttes, akik méltán foglalnak helyet a világ legjobb énekegyüttesei köztött.

EN
Dear Reader,

Today, I write vocal music again.

The Renaissance was the heyday of vocal music, because the instruments were underdeveloped. But the most beautiful madrigals were composed in this era.

The madigal, which I share, was composed by a Dutch composer, Jacques Arcadelt. He worked not only in Netherlands but in France and Italy too. (In this era, Italy was the acropolis of the European culture). The madrigal is performed by the King's Singers.


2014. augusztus 23., szombat

Clara Schumann: Ballada op. 6. no. 4

HU
Kedves Olvasó!

Clara Schumann azon kevés női zeneszerző közé tartozik, akik megállják a helyüket, ebben az erősen férfiak uralta szakmában. Ennek ellenére sajnos mind a mai napig nem kapta meg a neki járó helyet és ismertséget a komolyzenében, Köszönhető ez annak is, férje Robert Schumann volt, aki a romantika legkiemelkedőbb komponistái közé tartozott.

A mai zenemű Clara Schumann opus 6. 6 Soirées musicales sorozatának 4. darabja amely d-mollban íródott.

EN
Dear Reader,

Clara Schumann is the most prominent women composer. It is true, the classical music are dominated by the men. And she did not get her recognition what she deserved, because her husband was Robert Schumann, who was one of the most prominent composer of the Romantic era.

The music of the day is the fourth piece of Clara Schumann's 6 Soirées musicales. It is in D minor.


2014. augusztus 16., szombat

A fagott (André Jolivet: Fagottverseny)

HU
Kedves Olvasó!

A fagottról még legelső bejegyzéseim között írtam.

A mai műről sem szeretnék túl sokat írni. A zeneszerzőről érdemes megjegyezni, hogy a XX. századi francia művész igen széles zenei érdeklődéssel rendelkezett. Érdekelte az akusztika és az atonalitás, az ősi és a modern zene egyaránt befolyásolta művészetét. Alkotásaiban a műfajok és zenei együttesek széles skáláját vonultatja fel.

EN
Dear Reader,

I have written about bassoon, among the first posts.

I do not want write too much about the piece which I share. Good to know about Jolive, he has a wide musical interest. He paid attention acoustics and atonality, the ancient and modern music. He composed music so many genres and ensebles too. 

André Jolivet: Concerto for bassoon